foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Kalendarz

Październik 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N

36819785 2115830465324773 5866337645960888320 nWakacje, wakacje, wakacje...

Dla 13 najlepszych uczniów z ZPO w Borkach tegoroczne wakacje rozpoczęły się wspaniałą wycieczką do Suwałk i na Litwę. 26. czerwca wyruszyliśmy wczesnym rankiem, żegnani przez troskliwych rodziców i deszcz. W miarę oddalania się od naszej gminy pogoda się jednak poprawiała. Augustów przywitał nas słońcem i wspaniałymi lodami. Po zwiedzeniu augustowskiego Rynku wyruszyliśmy nad jezioro Wigry, gdzie podziwialiśmy eksponaty w Muzeum Przyrodniczym i odbyliśmy krótki spacer nad jeziorem. Miejsce noclegowe okazało się uroczym zakątkiem nad rzeką Rozpudą. Podobno do wczesnych godzin porannych odbywały się debaty w przytulnych, czteroosobowych domkach… Jednak rankiem wszyscy uczestnicy stawili się punktualnie, gotowi do wyjazdu na Litwę. Zwiedzanie rozpoczęliśmy oczywiście w Wilnie.

Podziwialiśmy wspaniałą Bazylikę archikatedralną, odwiedziliśmy Cmentarz na Rossie, gdzie uczniowie zapalili znicze na mogile Marszałka Józefa Piłsudskiego i zobaczyliśmy groby wielu wybitnych Polaków. Zwiedziliśmy również Klasztor Pokamedulski. Spacer wileńską Starówką rozpoczęliśmy oczywiście od Ostrej Bramy, która wywarła na nas niesamowite wrażenie. Wąskimi uliczkami Starego Miasta dotarliśmy do domu, w którym mieszkał nasz wieszcz, Adam Mickiewicz. Po spacerze i oczywiście zakupach wyruszyliśmy do Trok. Tam obejrzeliśmy przepiękny zamek Księcia Witolda na wyspie na jeziorze Galve. Jest to jedyny zamek w Europie Wschodniej położony na wyspie. Trzeci dzień rozpoczęliśmy rejsem po Kanale Augustowskim. Podziwialiśmy przepiękne krajobrazy, słuchaliśmy opowieści pani przewodnik o okolicy i słuchaliśmy szant. Dotarliśmy do wsi Studzieniczna, zwiedziliśmy kapliczkę w kształcie ośmiokatnej rotundy, która została wybudowana w 1872 r. przez inżyniera pracującego przy Kanale Augustowskim - Ludwika Jeziorkowskiego - oraz kościół parafialny pod wezwaniem Matki Boskiej Szkaplerznej, zbudowany w 1847 r., przez chłopa Szymona Andruszkiewicza z Pawłówki pod Sejnami. Odwiedziliśmy też studzienkę na źródełku, którego woda ma w powszechnym przekonaniu moc leczenia chorób oczu.

W drodze powrotnej do domu zobaczyliśmy też przepiękny Pałac Branickich w Białymstoku oraz zatrzymaliśmy się w środku Europy, czyli miejscowości Suchowola. Suchowola, to także miejscowość, gdzie znajduje się kościół, do którego przychodził błogosławiony ks. Jerzy Popiełuszko, który urodził w tamtejszej parafii.

Zmęczeni, ale szczęśliwi i cali wróciliśmy około godziny 21.00 do domów. Wszyscy orzekli: w przyszłym roku też chcemy podobnej wycieczki.

Ewa Frączek
Fot. Monika Trojak

Copyright © 2009 - 2018 Marek Sikora Rights Reserved.