Back To Top

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Kalendarz

Maj 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

IMG 20190228 094357„Moc żywiołów”

28 lutego 2019r. uczniowie klas siódmych ZPO w Borkach pod opieką pani Bożeny Kusyk i pani Agnieszki Ciołek uczestniczyli w projekcie edukacyjnym „Chemiczna moc 4 żywiołów” organizowanych przez UMCS w Lublinie.

Głównym celem projektu był rozwój umiejętności kluczowych i uniwersalnych takich jak: umiejętności matematyczno - przyrodnicze, kreatywność, innowacyjność, umiejętność rozwiązywania problemów, umiejętność uczenia się czy umiejętność pracy zespołowej.

Program dydaktyczny projektu został skonstruowany tak, aby w prosty i przejrzysty sposób przedstawić zagadnienia związane z życiem codziennym i obecnością chemii wokół nas. W ramach projektu uczniowie pod kierunkiem nauczycieli akademickich uczestniczyli w wykładach i zajęciach laboratoryjnych.

Pierwsza część projektu dotyczyła zagadnień z zakresu skali pH, maceratów, świata zapachów, kolorowej chemii.

Uczniowie pod okiem pracowników uniwersytetu przeprowadzili następujące zadania i doświadczenia.

  1. Badanie zmiany zabarwienia ekstraktu z czerwonej kapusty w zależności od pH roztworu.
  2. Badanie za pomocą ekstraktu z czerwonej kapusty pH produktów spożywczych oraz chemii gospodarczej.
  3. Maceracja materiału roślinnego.
  4. Otrzymywanie ekstraktu roślinnego.
  5. Rozpoznawanie i nazywanie zapachów.
  6. Z czym kojarzy Ci się zapach perfum?
  7. Rozdział barwników z cukierków Skittles.
  8. Rozdział barwników z flamastrów na bibule filtracyjnej, na kredzie oraz płytce celulozowej.

Druga część projektu dotyczyła żywiołów.

W laboratorium UMCS pod kierunkiem nauczycieli akademickich uczniowie wykonywali doświadczenia z czterech bloków tematycznych.

Blok czerwony (ogień)

Żywność funkcjonalna, czyli wiem, co jem.

Doświadczenia:

  1. Wykrywanie cynku w sokach owocowych.
  2. Wykrywanie żelaza w kaszy gryczanej.
  3. Wykrywanie magnezu i niklu w kakao.

Blok żółty (powietrze)

Spalanie w powietrzu i tlenie-smog czy nie smog.

Doświadczenia:

  1. Spalanie magnezu w powietrzu.
  2. Spalanie siarki w powietrzu.
  3. Otrzymywanie tlenu przez termiczny rozkład manganianu (VII) potasu.

4.Wiązanie tlenu z powietrza za pomocą płonącej świecy.

Blok zielony (ziemia)

Superabsorbenty - nadzieja na przyszłość.

Doświadczenia:

  1. Badanie właściwości sorpcyjnych superabsorbentów.
  2. Badanie właściwości sorpcyjnych materiałów higienicznych i opatrunkowych.
  3. Badanie właściwości sorpcyjnych gleby.

Blok niebieski (woda)

Oczyszczanie wody.

Doświadczenia:

  1. Oczyszczanie i odbarwianie wody za pomocą filtra papierowego, węgla aktywnego, filtra piaskowego i filtra dzbankowego.
  2. Wyznaczanie stopnia twardości wody.

Uczestnictwo w projekcie było doskonałą okazją do zapoznania się ze środowiskiem  akademickim, Uniwersytetem Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Udział w projekcie dał możliwość rozbudzenia ciekawości i aktywności poznawczej uczniów, inspirował do twórczego myślenia i rozwijał zainteresowania i pasje, a w szczególności te związane z chemią.

Agnieszka Ciołek

Copyright © 2009 - 2019 Marek Sikora Rights Reserved.